Contact us

PEGAWAI-PEGAWAI KANAN KSKM SESI 2011-2013


     
 Presiden
    HAMRAN HAJI AHMAD
    012-3817805

Timbalan Presiden
 MOHD FAMI KHAMIS
019-3831956
  
  Setiausaha Agung
 ASHAARI MAAROF, PPW
 012-6543746
  
Penolong Setiausaha Agung
    ZAINAL ABU HASSAN, PPC
013-3981001

Bendahari Agung
   WAN MOHD NASIR WAN KHALID
013-7271404


Alamat pejabat:

Kesatuan Sekerja Kakitangan Makmal (KSKM)
23-6-2,, Diamond Square,
Jalan 3/50 Off Jalan Gombak,
53000 Kuala Lumpur

No. tel/fax: 03-4023 9208

47 comments:

  1. Saya bekerja sebagai Pembantu Makmal C17 di sekolah selama 6 tahun.. Bagaimanakah hendak menjadi ahli???

    ReplyDelete
    Replies
    1. call/sms dgn meletakkan alamat sekolah. 0126543746/0182777991 Ashaari Maarof Setiausaha Agung

      Delete
    2. Terima kasih baru terima kad keahlian ..... No kad keahlian: 6832.,,,

      Delete
    3. Salam Sejahtera,
      Saya bekerja sebagai Pembantu Makmal C17 di SMK Hamid Khan selama 6 tahun.... Saya berkelulusan Diploma Kejuruteraan Elektronik Dari Politeknik Ungku Omar,Ipoh tahun 2002. Kenapa Pembantu Makmal yang Ada Diploma tidak di naik kan pangkat? Adakah perlu tunggu sehingga 10 tahun baru naik pangkat C22??

      Delete
    4. Sdr Krishnan,
      Untuk makluman sdr. kenaikan pangkat C17 kepada C22 bukanlah memerlukan atau mesti ada Sijil atau Diploma atau Ijazah tetapi ianya berdasarkan prestasi, tempoh perkhidmatan yang ditetapkan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat KPM dan lain-lain kreteria seperti Diperakukan oleh Ketua Jabtan, Lulus asas tapisan SPRM, markah prestasi 3 tahun berturut2. Pemilikan Diploma atau Ijazah tidak boleh menentukan kenaikan pangkat dalam perkhidmatan yang sama. Kecuali sdr memohon jawatan yang setaraf dengan kelayakan masuk jawatan tersebut. Berdasarkan diploma sdr. sesuai utk pergi ke Pembantu Teknik J27/29, 32, seterus nya kepada Penolong Jurutera (sebelum J41).

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Salam Sejahtera,

      Terima kasih atas maklumat tuan.

      Saya sudah memohon selama 8 tahun jawatan Pembantu Teknik/Penolong Jurutera dan jawatan-jawatan lain setaraf dengan Diploma saya dalam portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam ( SPA ).Sehingga hari ini tiada urusan pengambilan atau temuduga dijalankan untuk jawatan ini.Saya dimaklumkan oleh pihak SPA bahawa proses pengambilan untuk jawatan ini bergantung kepada permintaan kementerian dan jabatan tertentu sahaja. Saya juga telah membuat aduan melalui Biro Pengaduan Awam berhubung perkara ini sehingga sekarang tiada sebarang tindakan diambil.

      Saya juga memohon jawatan Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi ( PPPT ) DH29 di portal Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran ( SPP ). Saya dimaklumkan oleh pihak SPP jawatan untuk PPPT dalam bidang Elektronik tidak diambil buat sekarang. Tetapi iklan untuk jawatan ini telah dikeluarkan dalam portal SPP.Urusan temuduga dijalankan untuk bidang-bidang tertentu sahaja.

      Pengalaman kerja selama 13 tahun dimana sektor swasta 7 tahun dan sektor awam sebagai Pembantu Makmal selama 6 tahun. Bagi saya pengalaman kerja ini sudah layak untuk memohon jawatan ini. Tetapi semua ini bergantung kepada proses pengambilan di SPA dan SPP.


      Delete
  2. saya pembantu makmal di n.sembilan. bleh saya tahu di mana saya boleh dapatkan buku kerja rekod harian pembantu makmal untuk kegunaan kami...t.kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdri boleh hubungi Tuan Syed Redzuan 0173015432 atau saya 0126543746/0182777991 Ashaari Maarof Setiausaha Agung

      Delete
  3. salam. sy, bekas ahli kskm era 90an, bagaimana nk mengatasi anggapan stff d pejabat bahawa selalu d makmal tiada keje, kononnya staff makmal selalu relax, sbb tu setiap kali cuti sekolah, ade sj arahan supaya PM menjalankn tugas d luar makmal,
    2. Dalam urusan penilaian, adakah d bolehkn KPT N22 untuk memberi/menilai kakitangan makmal walau pn staff makmal tu PM C22

    pohon penjelasan, terima kasih,
    emel: haizal61@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. salam, sy PM C22 KUP, pernah mendapat tawaran utk memangku PM C22 tetapi menolak tawaran kerana d tawarkan d KL , 2011sy d berikan Pm C22 KUP. baru2 ini, diiklankan pengambilan utk memangku PM C22, adakah kami warga makmal PM C22 KUP ini akan terus di biarkn dengan taraf KUP sehingga kami menamatkan perkhidmatan,

    Pohon penjelasan, terima kasih,
    emel : haizal61@ yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.(maaf lambat reply) KUP akan beterusan sehingga bila-bila sehingga tamat perkhidmatan. TETAPI Peluang untuk ke C22 Hakiki masih ada, dengan syarat Sdr/Sdri mesti memohon apabila pemakluman dikeluarkan oleh KPM.Itu dasarnya setakat ini. Akan datang dasarnya mungkin berubah atau mungkin kekal. Wallahualam.

      Delete
  5. Assalamualaikum...
    Saya PM c17 memerlukan penjelasan berhubung dgn masalah relief kelas p&p, relief kelas semasa peperiksaan dan jg kerja luar bidang pembantu makmal. Baru- baru ini PENGURAIAN TERBARU SKOP TUGAS PEMBANTU MAKMAL DI SEKOLAH berkuatkuasa 2 mei 2013, meliputi aspek makmal sains sahaja dan tiada lagi arahan pengetua dari masa ke semasa (utk c17 dan KUP c22).

    Mohon penjelasan dipihak tuan... Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tugas-tugas relief sebenarnya adalah bukan 'core bussiness' Pembantu Makmal. Dalam skop penghuraian tugas Pembantu Makmal baru-baru ini tidak menyebut langsung mengenai tugas relief. Namun ianya telah disalahertikan oleh pihak-pihak tertentu dengan menggunakan perkara 1.2.9 m.s 8 dalam penghuraian tugas PM di sekolah. Walau bagaimanapun isu ini boleh diselesaikan dengan baik dengan guru-guru yang menguruskan jadual waktu guru. Maksudnya semua PM harus menyelesaikan tugas hakiki mereka terlebih dahulu. Mengenai relief pula kita bimbang takut terjadi sesuatu perkara yg tidak diingini di dalam kelas dan siapakah yang akan bertanggungjawab. Memang sesetengah pihak akan berkata ' selama ini tak ada apa-apa pun' Betul...tapi bila berlaku kejadian..(banyak contoh sebelum ini dah berlaku) PM dipersalahkan.So sebaik-baiknya kita berbincang dengan baik supaya semua pihak boleh memberi kerjasama.

      Delete
  6. as salam, merujuk kepada huraian skop tugas yg baru dan berkuatkuasa 2 mei 2013, bagaimana pula dengan pembantu makmal yg ditugaskan untuk mengambil kehadiran pelajar setiap hari....


    mohon penjelasan dari pihak tuan
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan inipun macam relief juga. Sepanjang pengetahuan kami pm tidak melaksanakan tugas ini. Ianya adalah tanggungjawab guru tingkatan. Kalau setakat bantu untuk sehari 2..kita boleh terima lah. Tapi kalau dah hari-hari...'ada rasa macam tak kena'. Apapun PM boleh berbincang dengan Guru Ketua Bidang Sains atau PK atau Pengetua. Perkembangan terkini mengenai tugas PM sering menjadi topik panas di sekolah-sekolah. Apabila pihak KPM keluarkan senarai tugas PM sepatutnya semua pihak AKUR dengan arahan KPM.Yang peliknya kenapa PM saja yang menjadi sasarannya (Maaf mungkin agak x sedap ayat ini). Apapun mesyuawarah itu lebih baik dari 'mesyuarat'

      Delete
    2. Masalahnya Ketua Bidang pun tidak boleh berkata apa-apa. Kami di arahkan untuk mengambil kehadiran pelajar setiap hari sebelum jam 10 pagi untuk setiap kelas. Kemudian di hantar ke pejabat dan seterusnya pihak pejabat akan hantar secara online ke PPD Batu Pahat. Saya ingin bertanya adakah semua sekolah di Batu Pahat diwajibkan berbuat begitu. Dan tugas itu seperti menjadi tugas hakiki kami pula. Dan akan datang menyusul lagi tugas yang sama seperti tahun lepas iaitu menyusun dan mengketip soalan percubaan PMR untuk semua subjek dan sekali lagi meninggalkan kerja hakiki kami.....dan lagi...SPM juga.

      Delete
    3. ini semua poyossss.................................

      Delete
  7. salam.
    penilai saya adalah HEM.markah skt saya menurun 3 tahun berturut2. dengan alasan pengetua saya tiada komitmen dengan arahannya. dan beliau sendiri tidak nampak kerja saya sebagai PM.dan mencadangkan saya melakukan apa2 kerja di pejabat. tidak kah penilaian itu dibuat berdasarkan kerja didepan mata penilai.
    pada tahun ini saya dipertanggungjawabkan mengurus semua hal stok makmal.tidak kah kerja itu merumitkan sbb stok makmal yg carca marba.
    tahun lepas markah PM baru paling tinggi dari saya sbb kerja yg mereka buat di pejabat. dan saya antara kedua paling rendah berbanding PAP..
    saya sgt tertekan dengan keadaan ini. dan menganggap pekerjaan saya tiada siapa yg hargai.
    bila saya kemukakan permasaalahan PM saya telah di cop sebagai ingkar arahan pula.
    HEM sendiri nasihatkan saya supaya berdiam diri dan ikut sahaja arahan dari semasa ke semasa ketua jabatan termaktup pada senarai tugas PM yg dulu.
    tahun lepas PM di beri tugas menutup pejabat jam 5pm secara bergilir2. dan saya wakil PM membantahnya dengan alasan dimana jaminan kami jika berlaku hal yg tak diingini. dan hal ini juga menjadi 1 sbb markah saya diturunkan.
    mohon perjelasan dari pihak tuan.
    sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Ini agak berat sikit.

    Melalui luahan ini, Kami agak sedih melihat ada diantara Pentadbir yang telah 'mengecop' PM ini sebagai 'kaki bangkang' walhal kalau dilihat kerja-kerja yang sdri dah buat tu memang berat (buat stok. Kami berharap agar Pentadbir yang sebegini seharusnya profesional dalam bertugas mahupun dalam penilaian prestasi kakitangan bawahan. Diluar sana ramai Pentadbir yang memang exellent dan cemerlang. Mungkin seorang dua SAJA yang BEGINI. Jangan emosi.Ingat semasa berkhidmat orang bawah akan hormat dengan pangkat tapi bila pencen orang lupa dengan pangkat. Kepada Sdri dan semua PM yang melalui situasi ini nasihat kami bersabar aje lah. Kalau ada ruangan perbincangan cuba harmonikan suasana perbincangan tersebut. Jangan kita pula yang emosi. Kami yakin sekiranya semuanya ikhlas dalam bekerja PASTI hasilnya juga cantik dan dimanafaat bersama. Insyallah. OH. YA terlupa...Pegawai Penilai Pertama (PPP) bagi PM (PYD) ialah Ketua Pembantu Makmal C22 (Hakiki), jika tiada Ketua Bidang Sains dan Matematik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sdri sekali lagi...Maksud 'komitmen dengan arahannya' seperti statement (baris ke 2) Sdri tu ialah 'konsisten dengan arahannya'....ke! Kalau konsisten saya faham dan boleh baca karektornya lah. Terima kasih

      Delete
    2. bohong ja kalau bab2 bincang ni......

      Delete
  9. saya pula hanya terfikir tentang sejauh mana peningkatan kerjaya sbg PM (kenaikan pangkat) dan perjuangan semua kesatuan PM terhadap isu ini...jika dibandingkan dgn PT, kenaikan pangkat hingga N22 ke N26 dan juga PTKew W22 ke W26,kedua2nya adlah berdasarkan kriteria dan saiz sekolah/PTJ...contohnya N26 layak bagi sekolah gred A mengikut jumlah pelajar...tetapi PM hanya berdasarkan saiz/bilgn kelas sains sahaja..justeru itu, bagaimana pula dengan sekolah gred A, mempunyai asrama dan mempunyai bilangan pelajar yg ramai tetapi tidak mempunyai kelas ting 6 sains?sdgkan N26 layak di sekolah tersebut..maka tidak hairan lah kuaota N26 lebih byk dari kuota C26....tidak boleh ka kriteria kenaikan pangkat PM sama seperti N?tidak boleh kah kuaota nya sama byk?

    ReplyDelete
  10. Salam
    Puas saya mencari surat siaran Jabatan Perkhidmatan Awam. JPA(S)(BPO)253/2/11-6/Klt.27(36) bertarikh 30 Disember 2008 tapi tiada.

    ReplyDelete
  11. Selamat pagi...

    saya nak jd member, mcm mana yer?
    N saya pn sorg pembantu makmal, kat mne leh dpt keempat2 buku yang kesatuan kte ni wt?

    ReplyDelete
  12. Salam. Sekolah saya ada 5 org PM. 1 PM telah d tarik ke pejabat, dgn alasan PT bertukar setelah naik pangkat. Tiada PT baru yg meganti. Mula2 tugas PM tu hanya menaip surat, tapi lama kelamaan dia d lambakkan dgn kerja2 kewangan dll. Tinggal 4 org PM yg bertugas d makmal. Kami selalu d label kan dgn " tak pe PM xde kerja kan " dan selalu d beri tugas seperti relief, cop buku rekod mengajar guru, kemas kini fail d pejabat, kemas kini data murid, kemas kini takwim dan beberapa kerja amal yg lain. Setiap tahun kami juga d tugas kan secara bergilir utk menjaga SPMU dan MUET. Kami juga d arah kan utk masuk ke pejabat seawal yg boleh setiap hari jumaat, dgn alasan menemani PAP. Dlm erti kata lain utk cop buku rekod mengajar guru atau membantu apa yg patut kerja2 PAP. Sedangkan dlm masa yg sama, ada seorang PAP tidur d dlm pejabat. Sudah menjadi tradisi d sekolah saya PM yg uruskan hal2 kebersihan makmal. Seperti menyapu, mengemas dan mencuci tingkap. Dlm setahun 2x makmal harus d cuci. Bila kami bersuara kerja kebersihan sepatutnya bukan kerja kami, dan jawapan yg kami terima "ala u all kan xde kerja sangat". Seolah-olah kami tidak boleh menolak tugasan2 yg d berikan. Dan yg terbaru, pada 31/7/2013 kami d beri tugasan baru. Iaitu menjaga kertas peperiksaan d bilik yg telah d sediakan. Sebelum ini kertas peperiksaan itu hanya d biarkan sahaja d bilik guru, dan belum pernah saya dengar kecurian kertas soalan. Jawapan yg sama kami terima "ala adik2 PM kan x banyak kerja". Bukannya kami PM ni berkira dlm buat kerja, tetapi sudah terlalu banyak masa kami d ambil. Alasan yg sama kami dengar setiap hari "PM kan x banyak kerja".
    Harapan pihak KSKMMALAYSIA dapat la bantu kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm sama je dengan sekolah saya.....tapi penat la kita nak cakap banyak xde tindakan apa2 pun...kalo suruh jadi ahli cepatla dia ambik tahu. Lagipun arahan pihak atasan tidak boleh diingkar "saya yang menurut perintah". .

      Delete
  13. Tu la susahnya jadi orang bawahan ni. Rasa tertindas, yg orang atasan salah guna kuasa.

    ReplyDelete
  14. Salam en shaari saya nk mklmkn sklh saya smk seri pantai x terima skop tugasan br pm yg brmula 2 mei spt yg dihebahkn. Oleh itu saya mohon jasabaik en shaari tlg fax @ masukkan ke pg hole. T.k

    ReplyDelete
  15. maaf la adik2 pm smua, sy ni dh lme bekerja dmakmal, bermula dgn atenden makmal, pembantu makmal rendah, pembantu makmal. satu yg perlu d ingatkn kerja kena ikhlas, lau kita senang, bantu lah sekadar termampu, ikut lah arahan/permintaan pengetua, lau tidak, tolak lah dengan berhemah.
    SATU INGATAN SAYA UNTUK SEMUA PM, HARI INI KITA BERBUAT BAIK UNTUK ANAK1 ORANG(PELAJAR SEKOLAH)ALLAH AKAN MENGHANTAR SEORANG YANG BAIK UNTUK MEMBANTU ANAK2 KITA INSYAALLAH

    ReplyDelete
  16. salam.. saya sekadar ingin memohon jasa baik pihak kesatuan pembantu makmal . Di tempat saya bertugas terdapat seorang PAR ( sekarang memegang jawatan PAP N4 ) yang mana bertugas di makmal Beliau telah memegang jawatan dan berpengalaman selama 36 tahun di makmal malahan beliau telah menyambung (pencen 60 tahun) kerana minat dan tanggunjawabnya terhadap tugas beliau, (difahamkan jua beliau selalu datang setiap sabtu dan ahad kerana komitmenya pada taman sains, kolam ekosiste dan taman haiwan di sekolah), adakah pihak KSKM tidak boleh membantu secara sokongan untuk beliau untuk kenaikan pangkat ke pembantu makmal. Sekain terima kasih..

    ReplyDelete
  17. salam.. saya sekadar ingin memohon jasa baik pihak kesatuan pembantu makmal . Di tempat saya bertugas terdapat seorang PAR ( sekarang memegang jawatan PAP N4 ) yang mana bertugas di makmal Beliau telah memegang jawatan dan berpengalaman selama 36 tahun di makmal malahan beliau telah menyambung (pencen 60 tahun) kerana minat dan tanggunjawabnya terhadap tugas beliau, (difahamkan jua beliau selalu datang setiap sabtu dan ahad kerana komitmenya pada taman sains, kolam ekosiste dan taman haiwan di sekolah), adakah pihak KSKM tidak boleh membantu secara sokongan untuk beliau untuk kenaikan pangkat ke pembantu makmal. Sekain terima kasih..

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum,

    Saya Pembantu Makmal C17 di sekolah selama 6 tahun.. Mcamana hendak menjadi ahli?

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum... saya PM C17 dari sebuah sekolah di negeri sembilan.
    baru- baru ini saya ada memohon KPSL untuk ke jawatan penolong pegawai sains c27, untuk makluman saya telah berkhidmat selama 4 tahun. mempunyai kelulusan diploma dalam bidang kimia industri. dari UiTM. pada 3/10/13 saya telah mengambil peperiksaan JPA untuk KPSL saya
    soalan saya
    1. untuk KPSL bahagian II adakah soalan nya sama dengan soalan untuk pengesahan jawatan pembantu makmal..
    sebab saya confius... dan bagaimana untuk memohon selanjutnya..sebab permohonan melalui online hanya untuk bahagian A sahaja ke..atau macamana.
    mohon penjelasan... terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan,,,saya ingin tau ,,,bagaimana memohon periksa KPSL

      Delete
  20. salam,,,apa beza PM c22 hakiki dengan PM KUP c22 dari segi tugas ,,tq

    ReplyDelete
  21. Salam. Sy PM c17 di maahad integrasi tahfiz sains teknologi klang. Sekolah kami di bawah jabatan agama islam selangor. Selama sy berkhidmat, kebajikan utk tuntutan tugasan kami tidak pernah di fokuskan oleh pihak jabatan. Kami tidak diberikan kursus asas pembantu makmal . Oleh itu, ilmu sy sbg pembantu makmal cuma 40%. Bole tuan bantu sy utk menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  22. salam... sy pm makmal dr smk kg nyiur dungun,trg. sy tlh mjadi ahlikskm no ahli 5853. 2 rakan sekerja sy blm mjadi ahli. pada 21.08.2013 kami bertiga telah menghantar borang untuk memohon kad keahlian eklusif. masalahnya sampai ke hari ini kami masih belum mendapat apa apa makluman dari rising network. harap pihat tuan dapat membantu.

    ReplyDelete
  23. salam sya pembantu makmal negeri perlis ingin memohon kepada tuan iaitu fail meja terkini . sekian terima kasih. Alamat email saya (shamiela@yahoo.com.my)

    ReplyDelete
  24. assalam , pada 22/12/2012 artikel utusan malaysia bertajuk " memperkasakan aliran sains " sidang media bersama YAB Tim Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran , peluang kenaikan pangkat untuk pembantu makmal daripada c17 kepada c 29 dan c 41 yang mana Pembantu makmal yang memiliki diploma @ ijazah , kenapa KSKM tidak memanjangkan perkara ini kepada JPA untuk kenaikan pangkat tersebut ? inilah peluang terbaik bagi KSKM menperjuangan untuk ahli-ahli KSKM

    ReplyDelete
  25. Salam Perkenalan.
    Kami Kakitangan dari Agensi Nuklear Malaysia, Bangi, Selangor, dalam Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dalam usaha untuk menubuhkan kesatuan sekerja.

    Boleh ke saya dapatkan contoh Peraturan-pertaturan KSKM. Terima kasih.

    ReplyDelete
  26. salam 1 malaysia,
    sejak saya menjadi pembantu makmal dari tahun 2012,tidak pernah pun mengikuti apa-apa kursus yang berkaitan dengan pembantu makmal.
    boleh tak buat kursus 2 tahun sekali kepada pembantu makmal yang baru macam saya.
    terima kasih.
    kesatuan tolong lah pembantu makmal perlantikan baru.

    ReplyDelete
  27. Aslm,saya telh berkhidmat selama 29 thn bermula dari Pembantu Makmal rendah hinggalah ke C22(hakiki). Kenapa gaji KUP sama dengan hakiki C22,Apakah tiada beza antara kita yang hakiki lantikan dari kenaikan pangkat KPM dan time-based PM. Kalau difikirkan tiada makna kita yang hakiki ni kalau sama aje dengan KUP. Apakah persoalan ni tidak pernah di ajukan keatas sewaktu mesyuarat dengan pihak KPM atau bahagian. Tolong beri respond ......

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum..
    saya pembantu makmal dari perak ingin bertanya mengenai pencen,adakah permohonan untuk bertukar kepada skim pencen perlu tunggu selepas 3 tahun kita berkhidmat?

    mohon penjelasan

    ReplyDelete